Pojď na bitku ty… vikingu! Ragnarök se blíží a všichni chceme do Valhally

od 3. 4. 2020Recenze, Valhalla

Desková kostková hra Valhalla je rychlou kostkovou hrou o boji s vikingy. Každý z hráčů se snaží složit co nejlepší tým a hlavně porazit ostatní hráče a své hrdinné vikingy poslat do Valhally. Tak jdeme na to!

Valhalla je typickým zástupcem ameritrashe – spousta karet, kostky, bitky mezi hráči a silné téma. To je tu dané hlavně kartami vikingů, kteří mezi sebou bojují, aby si zasloužili místo ve Valhalle dříve, než nastane bájný Ragnarök. Už tu vlastně chybí jen haldy figurek, složitá pravidla a několik hodin dlouhá herní doba. Ani jednu z těchto tří věcí ve Valhalle nenajdete a to je dobře. Pravidla má totiž jednoduchá a odehraná je do hodiny, což je přesně tak akorát.

Základem Valhally je balík karet, který je skutečně obří. Ne ale se všemi hrajete každou hru, ale k tomu se dostanete. Setup chvíli trvá – každému dáte jeho herní desku, štíty symbolizující životy, vyberete balíček, se kterým hrajete, zamícháte, rozdáte, vyberete, zahodíte… No je toho opravdu hodně. Je to ale poměrně logické, protože obsahu je zde hodně. Každý hráč má ve hře svého Jarla, který určuje speciální akce a schopnosti, které je možné využít, díky čemuž je vždy kombinace hráčů zcela jiná a zajímavá – karet je navíc opravdu velká spousta, takže se jen tak neohrají.

Prim ale hrají karty vikingů, které mají na sobě jak různé akční symboly, tak i místa pro pokládání kostek. Ilustrace jsou přitom opravdu super a pěkně dotváří atmosféru. A když jsme u těch kostkek – tohle nejsou žádné nudné šestistěnky, ale na míru dělané kostky s krásnými symboly. Ty jsou přitom základem, jak se bojuje. Jakmile do boje vyrazíte, hodíte kostkama a snažíte se zakrýt symboly na kartách vikingů, které máte před sebou. Tady je jasné, že hodně záleží na náhodě, ale to už tak u těchto her bývá.

Pak to stejné udělá obránce, porovnáte síly vyslaných vikingů (tedy těch, kterým jste zaplnili všechny pozice) a hotovo. Zamíchat kartami mohou akorát karty bojových taktik, které je možné hrát a různé vlastnosti hráčů. Pokud útočíte úspěšně, získáte štít a své útočníky pošlete do Valhally, což jsou vítězné body. V opačném případě je může odeslat obránce.

Jednoduché a účinné. Navíc se jedná o hru původně z Kickstarteru, takže součástí je i spousta obsahu a rozšířeních, které umí hru ozvláštnit a díky nim se tak rychle neohraje. Bohužel jsou ale všechny poměrně podobné a osobně bych se nezlobila, když by více „zamíchaly kartami“ a změnily i některá základní pravidla hry. Takhle spíš jen přidávají další efekty a schopnosti.

Spousta symbolů všude možně

A to se už pomalu dostáváme k mé největší výtce – symbolům na kartách. Těch je totiž hodně a než se vám vryjí pod kůži, trvá to i několik partií. To by bylo v pořádku, když by každý hráč (kterých může být až 6, což je naprosto super) měl vlastní přehledovou kartičku, aby měl aspoň základní pojem o tom, co co znamená. Bohužel tomu tak ale není a přehled symbolů ze základní hry je pouze na zadní straně pravidel.

To hru neuvěřitelně brzdí – ta má sama o sobě velmi rychlé tahy, které se ale brzdí, když hráči hledají, co jaký symbol znamená. A to nemluvím o situaci, když hrajete s rozšířením, které přidává další symboly. Ty jsou totiž na předchozí stránce. A aby to nebylo jednoduché, na další straně jsou ještě symboly, které potřebujete i pro základní hru. Proč to sakra není pohromadě a na kartičkách? Vždyť jich je ve hře spousta, 6 (i 12) navíc by se ztratilo.

Jedná se sice poměrně o drobnost, ale může to zkazit první dojmy ze hry – zádrhely jsou totiž hlavně na začátku. Pak se hra rozjede a je to skvělá kostková rubačka i pro velkou spoustu lidí u jednoho stolu. Takový tem příjemný větší filler, který jedete, házíte kostkama, doufáte, že vám padnou správné a bavíte se u toho. Pozitivní je, že díky bojovým taktikáma možnostem přehozu kostek můžete i poměrně hodně krotit náhodu. Pokud vám ale prostě kostky nepadají, tak s tím nic moc nenaděláte. Ale to už tak bývá.

O jaké hře je řeč?

• Valhalla