Stojí malé karetky Sherlock za to? Dozvíte se v recenzi.

od 13. 11. 2019Recenze

V září naskladnil MINDOK hned tři varianty krátké dedukční hry s názvem Sherlock. Detektivní hry, únikovky apod. jsou u nás doma v kurzu, takže šanci je vyzkoušet jsem nemohl odmítnout.

Sherlock trio

Sherlock přichází na trh hned ve třech variantách – scénářích. Hra využívá herní princip jednoduše nazvaný Q Systém. V balení dostanete vlastně jen balíček karet důkazů. Typicky vyložíte kartu s číslem 1, zbytek zamícháte, rozdáte každému hráči po třech kartách a ze zbytku uděláte dobírací balíček. Hráči jsou omezeni v tom, co o kartách na ruce mohou říkat. Mohou přečíst pouze texty na lepících štítcích zobrazených na kartách a texty, které jsou podtržené. O ničem jiném z karet se hráči bavit nesmějí. Mohou ale mluvit a řešit možné scénáře, varianty, další nápady apod. Během tahu hráč vždy musí jednu kartu buď zahrát lícem vzhůru jako důkaz, nebo ji lícem dolů zahodit jako pro případ irelevantní. Na konci kola si dobere novou kartu z dobíracího balíčku. Toto probíhá, dokud karty nedojdou. Pokud v balíčku zahozených irelevantních karet není alespoň 6 karet, hráči automaticky prohrávají. Pokud jich je 6 a více, mohou hráči začít společně spekulovat a řešit, co se vlastně stalo. Už mohou i volně hovořit o zahozených kartách, ale nesmí se na ně znovu podívat.

Pokud si hráči myslí, že se domluvili a mají scénář případu vyřešen, rozlepí uzavřenou část listu pravidel a zodpoví na řadu otázek (formou a/b/c…). Poté si přečtou, jak to doopravdy bylo a vyhodnotí, kolik otázek měli správě. Řešení také obsahuje seznam karet, které jsou pro případ irelevantní, za každou takovou kartu mezi důkazy (lícem nahoru vyložené karty) si hráči odečtou jeden bod. Podle celkového skóre se určí, zda jsou hráči svými detektivními schopnostmi na úrovni Sherlocka Holmese, nebo jeho uslintaného psa. No, a to je vše…

I dle výše uvedeného popisu je jasné, že každý balíček hry, každý případ, je na jedno zahrání, protože po něm již logicky víte, jak se vše odehrálo. Také vám díky tomuto aspektu toho o jednotlivých případech nemohu nic říct – mohl bych vám zážitek zkazit. Ono i u obecného hodnocení se budu muset držet zkrátka. Líbí se mi například to, jak se jednotlivé případy od sebe liší a jaké relativně překvapivé postupy pro řešení nabízejí. Do detailů ale ze zjevných důvodů moc nemůžu.

Případ Poslední výzva vás i dle zobrazené grafiky vezme na palubu letadla, případ Smrt za zvuku ohňostrojů na panství vysoce postavené rodiny a případ Prokletá soška vás zavede do prostředí archeologů a lovců inckých artefaktů.

Všechny případy jsme hráli ve dvou ve stále stejném složení. A ač krabička hry uvádí herní dobu jako 60 minut, nám se všechny případy podařilo uzavřít za cca 30 minut. Ale nutno říct, že nás všechny bavily. Každý je trošku jiný, nejen po příběhové stránce, ale i tím, jak se hrají a jakým směrem vás stopy vedou. Určitě asi mohu poznamenat, že na žádné kartě důkazu není napsáno „Udělal to zahradník“. Vždy musíte všechny karty/důkazy vhodně porovnávat s kontextem, řešit možné směry vyšetřování a výsledek vlastně sami vymyslet. Není to o tom vychytat z balíčku 4 karty, které vám řeknou z příběhu A, B i C. Ty vlastně v balíčcích nenaleznete vůbec. Ale to je na tom skvělé. Všechny tři případy jsme podle mě doma zvládli celkem úspěšně a obzvláště vyřešení dle kategorizace nejtěžšího případu Smrt za zvuku ohňostrojů v nás nechalo uspokojivý pocit dobře odvedené detektivní práce.

Za mě tedy mohu tuto karetní sérii od MINDOKu rozhodně doporučit, i když omezenost jedním zahráním je mrzutá, tak zážitek za to určitě stojí. Navíc pak můžete půjčit balíček kamarádům a bavit se tím, jak tápou.