Vyberte stránku

Albi v říjnu letošního roku vydá hru, která bude (téměř) plnotučnou Legacy hrou. Hru Charterstone. S hrami s prvky legacy (hry se postupně nenávratně mění, využité karty se mohou trhat, herní plán popisovat a pod., každá hra těží z her předešlých) se začíná roztrhávat pytel. Za plnotučné legacy hry považuji zatím pouze Risk, Pandemic a SeaFall, vše z pera Roba Daviaua. Řada her ale již dnes obsahuje skrytý obsah, který se odemyká v rámci kampaně a pravidelné hráče tak odměňuje překvapením a novými věcmi. Vzpomeňme například Gloomhaven, První Marťany nebo hru Mech vs Minions. 


Ve hře Charterstone se 1 až 4 hráči ujmou rolí obyvatel jedné téměř pohádkové země, které král požádal o výstavbu nových doposud neosídlených oblastí. Hráči se pak utkají o to, komu tato výstavba půjde nejlépe. Nebo alespoň tak se hra na začátku tváří…

Všechno totiž není tak, jak se zdá, a mohu vám garantovat, že hra, kterou dostanete na stůl po prvním otevření krabice, bude dočista jiná, než hra, se kterou po circa dvanácti hrách skončíte kampaň. Výhodou je, že tato „konečná“ hra vám už zůstane a nemusíte se bát toho, že byste si hru Charterstone po konci kampaně už neužili, jak tomu bývá u jiných legacy her. Vaše finální hra bude navíc světovým unikátem. Jak toto funguje?

Charterstone 2

Vezměte si například vaše postavy. Bezejmenná individua, bez nějakých zvláštních schopností či dovedností. To se však určitě během hry změní. Hned na začátku si budete moct vzít fixky a do pro ty účely na vrchu karty umístěného pole si vaše postavy pojmenovat. A kdo ví, třeba se z jednoho v průběhu hraní stane pekař, z dalšího ponocný a ze třetího vesnický ometák… Že se k tomu budou pojiti i nějaké ty herní bonusy asi není potřeba dodávat. Vašim úkolem, alespoň z počátku, bude stavět a osidlovat. Takže ani nepřekvapí, že na začátku kampaně máte k dispozici celkem holou herní mapu. Protože zaplnit ji, bude vaším úkolem. 

Charterstone board

Herně je hra celkem jednoduchý a přímočarý worker-placement.  Máte k dispozici (opět – na začátku první hry) dva dělníky a ty posíláte do práce do jednotlivých budov. Když vám žádný dělník nezbude, tak si je za akci můžete vzít zpátky. A pokud jste prosíraví a dělníka umístíte někam, kam se záhy bude chtít podívat i nějaký váš soupeř, tak si dělníka můžete vzít zpět i bez akce. Návštěva každé budovy, a tím spuštění nějaké akce, vždy něco stojí a něco generuje. Ve hře pracujete s řadou zdrojů. S penězi, dřevem, kamením a podobnými surovinami. Důležitým zdrojem je také váš vliv. Řada akcí právě takový vliv potřebuje. Aby vám kameník vyhověl a postavil vámi navrhovanou budovu, musíte mít dostatečný vliv. Vlivu jako zdroje máte ale jen omezené množství na každou herní partii a způsoby, jak během hry vliv generovat, jsou spíše omezené. Herně utrácení vlivu funguje také jako takové hodinky, které tikají herní čas a určují, kdy je už na místě danou partii ukončit. 

Charterstone 4

To jsou zjednodušené herní mechanismy hry, kterou dostanete, když ji vyndáte z krabice. Knížka pravidel, v této hře nazvaná trefně Kronika, však obsahuje spousty a spousty volných míst. Když se ve hře nějakým způsobem posunete dál – např. postavíte zásadní budovu – máte možnost do Kroniky vlepit nové pravidlo. Ta jsou očíslovaná, takže každé takové pravidlo má své místo. Stejně tak kronika obsahuje kromě pravidel i dvoulist pro příběh. Jak hru začnete hrát a odemykat další a další věci, zjišťujete, co se vlastně ve světe kolem vás děje a začnete zažívat jedinečný příběh. Logicky tu o něm nebudu nic psát, nechci nic vyzradit a sám zatím nic moc netuším. Každopádně i karty s příběhem vám umožní tento příběh postupně vlepovat do Kroniky a tím z ní opravdu dělat místo, kam se bude postupně zaznamenávat historie celé vaší země.

Charterstone 5

Co vás určitě nezklame, je celkové zpracování této hry – a to jak grafická stránka, tak stránka kvality komponent. Zmíním namátkou jen kovové mince, tvarované a barvené dřevěné komponenty reprezentující další suroviny, magnetickou krabička na karty apod. 

Většina skrytých věcí je v této hře ve formě očíslovaných karet. Ty často obsahují nějaké překvapení, které na obyčejných kartách nenajdete. Už jsem zmínil, že se něco lepí do pravidel, takže klasickou modifikací je to, že karty obsahují tyto samolepicí části – ať už pravidla, příběhy, nebo nové budovy. Na některých kartách jsou ale i další netypické prvky. Ty si ale objevte sami…

Charterstone content

Autorem hry je Jamey Stegmaier a jeho firma Stonemaier Games. Mají na svědomí takové hry, jako je Viticulture či v české kotlině asi známější hra Scythe. Je to rozhodně portfolio her, které již ukazuje, o jakou kvalitu se Stegmaier snaží a co je jeho cílem. Já osobně jsem dlouho nebyl po otevření hry takto natěšený. Určitě se můžete brzy těšit na unboxing a představení této hry. Na dojmy si budete muset počkat, až tuto pecku (teď jsem udělal chybu, že v preview předjímám hodnocení 😀 ) dohraji. 

Datum vydání české verze od Albi je plánována na říjen letošního roku. Jako konkrétní datum padlo 15. října. Těšíte se? 🙂


O jaké hře je řeč?