Už nějaký ten pátek se šuškalo v kuloárech, že Fantasy Flight Games (dále v textu FFG) chystají něco velkého. A to konkrétně přímo Corey Konieczka, otec takových her, jako je Mansions of Madness, RuneWars, Star Wars Rebellion a dalších. O hře, aniž by o ní někdo něco věděl, se začalo říkat, že je „Industry Changer“, totiž, že má šanci změnit pohled na celý deskoherní průmysl. Dnes už víme, že jde o hru Discover: Země neznámé.

Discover front

Velké oznámení bylo plánováno na 6. srpna. Tedy den po konci asi nejzásadnější výstavy z pohledu FFG – GenConu. A důležité bylo, že už na první stránce, kterou ke hře FFG uveřejnily někdy v květnu, byla vidět česká vlajka a tak i bylo potvrzeno, že zároveň s anglickou verzi bude uveřejněna verze česká- firmou BlackFire (jako vždy u FFG). Z mých osobních zdrojů mám informaci, že to snad ani jinak nešlo. Buď hned, nebo nikdy. Zajímavé…

Z velkého oznámení 6. srpna nakonec byl jen počátek delší ságy, ve které se FFG rozhodli postupně odhalovat tématický příběh a na samotné oznámení jsme si museli počkat až na dnešní den, na 13. srpna.

Střípky příběhu, které ze stránek FFG nenápadně postupně mizely, představují Williama Rosse III. (a v případě posledního zápisku jistou Emily Cooperovou) a jeho pravděpodobně nedobrovolný pobyt v divočině, kdy jediným přítelem mu je pomalu zhasínající oheň. Nejvtipnější je, že ač si pamatuje všechno ze svého osobního života, vůbec netuší, jak se do té divočiny vlastně dostal. Další příběhy pak povídají o tom, jak se snaží  přežít, jak má pocit, že ho někdo sleduje a stále tápe v tom, proč a jak se vůbec ocitl, kde se ocitl. Můžete si počíst po rozkliknutí každé stránky deníku výše….


Hra Discover: Země neznámé byla tedy dnes představena. A v čem je ona změna? Co je tím faktorem, který má změnit pohled na celý deskoherní svět? Jedná se o nový typ hry z chystané série „Unique Games“. Jde o to, že každá krabice s touto hrou je jiná. Ač kombinatorika je věcí konečnou, najít dvě obsahem stejné krabice hry Discover bude asi tak jednoduché, jako pro Spartu vyhrát titul. V českém nákladu hry by dvě stejné krabice být ani neměly! A to s výraznou rezervou.

Co se nebude měnit je herní systém a herní principy. Půjde o survival hru, ve které se budete snažit přežít a zjistit, co se děje. Tak a to je asi všechno. Výše zmíněný William Rose III. uvízl na sněhem pokrytých horách a soupeřit bude ze záhadným Yettim (asi). Třeba zjistí, že ho tam vrhli mimozemšťané a teď se baví pohledem na to, jak se tam snaží přežít (teď si šíleně vymýšlím!). Takže konečný úkol Williama bude jím dát do nosu s sníst jim pop-corn.

Jiný hráč si může koupit ve stejném obchodě stejnou krabici. A nebude tam mít postavu mlíkaře Williama, ale postavu horolezkyně Vilmy. A neobjeví se na zasněžených horách, ale v deštích zmítaných tropech. Jejím nepřítelem se stanou Amazonky a dostala se tam po jednom moc vydařeném večírku… I její cíle dále budou rozdílné apod.

Pro hru je přichystáno X prostředí, Y postav a Z úkolů. A to nemluvím o zásobě různých předmětů, nepřátel a podobně. V každé krabici jsou náhodné podmnožiny těchto prvků a vy tak dostáváte unikátní kombinaci, kterou nebude mít v krabici žádný jiný hráč. 


Úkoly a cíle jsou v této hře také dosti variabilní a na začátku hry jsou pro hráče neznámé. Hru můžou hrát až 4 hráči. O co jím půjde společně, tak to bude přežití. V průběhu hry se ale osobní motivace mohou změnit a nic nezaručuje, že vás spoluhráč ve světle svého možného přežití či jiného úspěchu nemůže nechat napospas rozzuřenému jezevčíkovi.

Samotná hra zas až tak ničím zatím nepřekvapuje. Každá postava má svůj ukazatel hladu, žízně, zranění a hráč se snaží tyto ukazatele řídit tak, aby se postava měla fajn. Prostředí, ve kterém se hráči nacházejí, se snaží, aby se postavy fajn neměly. Takže očekávejte bouřky, potopy, útoky divokých zvířat. Cokoli, co byste očekávali v řadovém survival produktu. Během hry budete postupně odkrývat mapu, a to jak kvůli pustému průzkumu a sběru surovin, tak i díky zvědavosti, protože vás všechny během hry bude zajímat, jak jste se tam vůbec vzali.

Příběh je ve hře řízen pomocí scénářů, které jsou také „unikátní“. V každé krabici naleznete své náhodné 4 scénáře, které jsou navzájem nějakým způsobem propojeny a které vám po zahrání odhalí osudy vašich postav. Scénáře jsou pak naplněny nejrůznějšími úkoly, které posouvají dál každou jednotlivou partii hry. Kromě těchto 4 náhodných scénářů dostanete ke hře i scénář pátý, který postaví všechny hráče proti sobě v jedné izolované hře o přežití.


Jsem rozhodně hráč, který má ve hrách rád příběh. Mám rád hry o přežití a při čtení upoutávky jsem si vzpomněl na řadu her, které mám rád a považuji je za to nejlepší, co může člověk dostat na stůl (Robinson Crusoe, 7th Continent). I proto mě hra Discover zaujala a těším se na ni. Samozřejmě ale hodně přemýšlím o novém prvku „Unique game“ a o tom, co to v praxi znamená. Rozjet takovýto systém publikace hry podle mě klade obrovské nároky na designéra a celá hra včetně příběhu tomu musí být podřízena. Pokud máte hru ze zombie apokalypsy, tak k tomu navrhnete vhodné a uvěřitelné postavy (vesničana s brokovnicí, knihovníka, roztleskávačku), vhodné úkoly, navrhnete k tomu celý napínavý a hluboký příběh. Pokud máte hru z prostředí viktoriánského Londýna, tak tam dáte jiné postavy (starou paní s kloboukem, vozku, roztleskávačku), věci a příběhy tomu odpovídající… Ve hře Discover bude nutně muset být všechno děláno modulárně s vědomím toho, že to musí fungovat v džungli, na horách, na poušti a já nevím v jakých ještě různých prostředích. A to včetně příběhů, úkolů a pod. Věřím, že se s tím autoři vypořádali, ale otázek mám v hlavě moc a jsem opravdu zvědavý, jakým způsobem bude vše provázáno. Protože na druhé straně zatím nevidím pro hráče takový přínos ve skutečnosti, že je každá krabice jiná…


Pro hráče jako hráč vidím přínos v tom, že si budou moct o svých partiích povídat, aniž by hrozilo, že něco zásadního vyzradí (předpokládám). A z pozice vydavatele vidím přínos v tom, že hráč, který si tu hru zahraje a užije, půjde, a koupí si ji znovu. Třeba i víckrát. Protože on chce víc. Tak proč se omezovat. V čem je toto ale jiné, než klasické rozšíření? Chceš víc? Tak jdi a kup si samostatně hratelné rozšíření – je to vlastně stejná hra, ale teď budeš zaseknutý v Brně, další rozšíření bude zasazeno na Aljašku apod. Pokud chtějí podporovat hráče, aby si kupovali neznámý obsah (sláva sběratelským karetním hrám – TCG!) a tím si i z nějaké významné části kupovali vlastně něco, co vůbec nechtějí a nepotřebují, tak proč to neudělají prostě formou náhodných malých rozšiřujících balíčku? Protože to už lidi prokoukli a nemají to rádi?

Teď možná zním moc negativně a vypadá to, že v celém tom principu vidím je převlečený obchodní model… Každopádně FFG do této hry jde naplno a můžu říct, že ji rozhodně věří a věří ji tak, že i na sebe vzali nemalý risk při umožnění vydání české verze. Věří, že až hru hráči rozbalí a objeví, jak funguje, tak se po ní zapráší a opravdu to bude něco, co změní vnímání celého průmyslu. Já jsem zatím celkem skeptický, že to bude mít až takový dopad, neb jsem člověk od přírody nedůvěřivý. Ale jsem také člověk zvědavý, takže budu v očekávání čekat, jak se to celé vyvine a na hru se každopádně těším. 🙂

Hra má být vydána v termínu kolem výstavy Essen (říjen 2018). Lze očekávat, že vzhledem k dopravě se česká verze o pár týdnů opozdí, takže je celkem reálné očekávat spíše listopad.

Sdílet na Pinterestu