Vyberte stránku

Dnes nebudu psát nic o deskové hře, ale o knize. Knize, která je svým způsobem také hrou, jelikož se jedná o knihu Myší hlídka: Hra na hrdiny (Hra na hrdiny = RPG – Role Playing Game), kterou v češtině vydalo nakladatelství Comics Centrum. Jsem v oblasti RPG poučeným amatérem, takže zarytí hráči RPG jistě přimhouří oči nad nešikovně použitými slovy a v komentářích k článku mi napíší, jak bych to mohl napsat lépe. 🙂 

Jelikož se na blogu a na stránkách věnuji zejména hrám deskovým, začnu trošku ze široka a pokusím se i trochu přiblížit to, co je to hra na hrdiny. Takovou hrou na hrdiny je třeba legendární Dračí doupě, které vyšlo od Altaru a je českou obdobou ve světě známé hry na hrdiny Dungeon & Dragons. Her na hrdiny obdobného typu je dnes nepřeberné množství. 

Ve hře na hrdiny se jeden z hráčů chopí role vypravěče (nebo pána jeskyně nebo jakkoli jinak je tato role popsána) a pro ostatní hráče vytvoří svět a příběh, který hráči budou prožívat. Možnosti Pána jeskyně jsou téměř nekonečné. I když se začínalo s málem… Ono v původním „dračáku“ se objevila skupinka hráčů na počátku hraní kdesi v bezejmenné jeskyni a šla. Pán jeskyně pak skupině říkal, co kde potkali, a co kde našli a říkal jim, co musí naházet na kostkách, aby to, o co se snaží, vyšlo.

Když skupinka hru dohrála, tak Pán jeskyně vymyslel, kam z té jeskyně půjdou dál. Takže začal vymýšlet, jak je blízko město kde se dá odpočinout, vyléčit, obchodovat, potkávat nové lidi a dělat různé další skopičiny. Druhý den se mohla skupinka vydat do jiné jeskyně a pak jít do úplně jiného no name města, nebo měl Pán jeskyně fištróna a díky tomu, co se vytvořilo během prvního sezení, začal vytvářet celý svět, ve kterém se tyto hry dějí. Město dostalo jméno, vznikl fragment mapy, který zobrazoval polohu jeskyně a města. Ve městě byly postavy, které měly jméno a nějakou svoji historii a vztahy. Po pár seancích tak vznikl celkem zajímavý a životem proudící svět.

Myší hlídka - Obr. 1

Nebyla by škoda, kdyby celý tento svět zanikl? Byla. Také na základě tohoto začaly vznikat knížky popisující světy a prostředí, ve kterých se hry na hrdiny odehrávají. A také vznikala „osvědčená“ pravidla. Protože hráči brzy zjistí, že i takto jinak celkem volná hra pravidla prostě potřebuje. Ulehčuje to práci jak Pánovi jeskyně, tak samotným hráčům. Jakým způsobem se vykonávají zkoušky (boj proti nepříteli, argumentační střet, šplh na skálu), jakým způsobem hráčům pomáhá různé vybavení, kterým mohou být obdařeni, jakým způsobem se projevují schopnosti jednotlivých hráčských postav, a jak se dají zlepšovat nebo co pro hru znamená zranění. Pokud by bylo všechno na vůli a rozmyslu Pána jeskyně, tak by to hráče asi dlouho nebavilo. Měli by pocit, že je k nim kamarád nespravedlivý (proč sis zasedl zrovna na mě???!) a hlavně by před každým střetnutím neměli moc tušení, do čeho jdou.

Dnes existuje celá řada knížek her na hrdiny, které popisují herní světy a pravidla, která se pro danou hru mohou využít. Dungeon & Dragons, hra na hrdiny z generického fantasy světa, dnes kroutí už pátou edici, a knížek, které si k ní můžete koupit je mnoho. S trochou nadsázky můžete narazit u jedné hry na hrdiny například na Knížku se základními pravidly, Knížku s pokročilými pravidly, Knížku pro pokročilou stavbu postavy, Knížku popisující ohrožené druhy světa XY,  Knížku pro Pána jeskyně, Knížku popisující Oblast věčných stínů, Knížku drakobijeckého vybavení a další.

Pokud máte rádi Star Wars, tak můžete sáhnout po hře na hrdiny ze Star Wars, pokud máte rádi Star Trek, můžete sáhnout i na hru na hrdiny z tohoto světa.

Myší hlídka - Obr. 2

K dispozici jsou dnes jak samotné pravidlové systémy, na které můžete pasovat vlastní světy a prostředí (například FATE) , tak i zkompletovaný celek (Dungeon & Dragons – DnD, Star Wars RPG apod.). Samozřejmě nikdo nikomu nebrání vzít například pravidlový systém DnD a vystavět si kolem něj vlastní příběh a vlastní svět.

Dnešní článek má představit hru na hrdiny Myší hlídka. A to je právě jeden z případů, kdy se vzal osvědčený pravidlový RPG základ (v tomto případě systém Burning Wheel) a kolem něj se vystavěl svět, který si vzal inspiraci z komixového světa Myší hlídky. RPG Burning Wheel je zasazeno do fantasy prostředí, ale samo neobsahuje popsaný svět, ze kterého by hráči těžili, a je tak na nich, aby vše osídlili a ožili. Tento sytém vytvořil Luke Crane, který se dále podílel i na tvorbě RPG Myší hlídka. A tvorba to nebyla úplně jednoduchá, jelikož cílem tvůrců bylo to, aby se hráči skutečně vžili do rolí myší a aby během hry poznali, jakým nástrahám a překážkám musí taková myš čelit. A na to by byl i nemodifikovaný Burning Wheel krátký…

Myší hlídka - Obr. 3

Pokud neznáte komixovou Myší hlídku, tak vám určitě mohu doporučit si ji přečíst. Komixy Myší hlídky z pera Davida Petersena představují krásný kreslený svět myší, které v Myších teritoriích obývají vesnice a města. A právě Myší hlídka je skupina nejodvážnějších myší, která dbá na to, aby cesty Myšími teritorii byly pro myšky bezpečné. Takový člen Myší hlídky je většinou na cestách se svoji hlídkou mezi myšími osídleními, řeší různé problémy, na  které narazí a stará se o to, aby v myším světě všechno probíhalo tak, jak má. Na překladu Myší hlídky do českého jazyka se podílel i (již bohužel zesnulý) známý český překladatel Jan Kantůrek.

A právě do rolí členů Myší hlídky vás uvede hra na hrdiny Myší hlídka, kterou spolu vytvořili Luke Crane, původní tvůrce RPG systému Burning Wheel, a David Petersen, autor komixové Myší hlídky.  Neumím si představit lepší kombinaci dvou typů tvůrců pro vytvoření hry na hrdiny… 😉

Myší hlídka - Obr. 4

Knížka Myší hlídka: Hra na hrdiny, kterou jsem dostal na stůl, je nádherně graficky vyvedená a její celkové zpracování je na dnešní poměry na výborné úrovni. Pevná vazba a částečný lesklý tisk zaručují, že při čtení této knížky budete mít dobrý pocit už při jejím otevírání.

Knížka obsahuje všechno, co čekáte od plnokrevné hry na hrdiny. Vnáší vás do kouzelného pohádkového světa, připraví na vtělení se do rolí jednotlivých myší s jejich nezaměnitelnými úkoly v rámci Hlídky, provede vás volbou těch nejlepších charakteristik vaší postavy a následně připraví i první dobrodružství. Stejně, jako v jiných RPG, je i zde nutné, aby jeden z hráčů převzal roli vypravěče a toho, kdo bude ostatním při jejich putování klást do cesty ty správné překážky, které otestují jak schopnosti jednotlivých myší, tak i schopnosti hráčů se do svých myší řádně vžít.

Když projdete předpřipravenými dobrodružstvími, což vám vydá na dvě až tři herní sezení, obsahuje knížka další hromadu materiálu popisujícího herní prostředí, myší svět, faunu a flóru na kterou mohou myši narazit, popisuje vliv měnících se ročních období apod. Vše s cílem, aby vypravěč mohl pro ostatní hráče vždy připravit nová dobrodružství a ta řetězit tak, aby se každá myška měla šanci řádně vyvíjet s tím, jak nabírá zkušenosti, a aby se každá myška měla šanci osvědčit jako právoplatný člen Myší hlídky.


Jak jsem již zmínil v úvodu, nemám příliš zkušeností s hrami na hrdiny. Zkoušel jsem krátce DnD, Star Wars RPG, FATE a asi nejvíc jsem hrál no name sci-fi hru na hrdiny, kterou pro nás vytvořil kamarád.  Ale to, co mě drželo od většího propadnutí těmto hrám byl bezesporu čas a absence vhodné herní skupiny. Když jsem objevil Myší hlídku, byla to pro mě láska na první pohled. Hra na hrdiny v kabátku krásného pohádkového světa a roztomilých myší. To je něco pro mě a už jsem se viděl, jak ji aplikuji na naše malé ratolesti. 

Pohádkový kostým a zvířecí svět ale rozhodně neznamenají, že by mechanicky a pravidlově byla hra přístupnější, než třeba zmíněný Dungeon and Dragons. Spíše naopak. Než střeva ze systému Burning Wheel mi přístupnější co do pravidel a hraní přijde rozhodně například již dříve zmíněný FATE. Pokud hledáte první a vstupní hru do her na hrdiny a hledáte opravdu to nejlehčí, tak Myší hlídka možná nebude úplně tou nejlepší volbou. Což ale neznamená, že by byla špatnou volbou pro kohokoli jiného! 

Myší hlídka - Obr. 5

Myší hlídka vám toho dá hodně, ale něco chce i od vás. Každé větší střetnutí ve hře je například řešeno pomocí takové samostatné mini-hry, kdy každá zapojená myška má přesně od velitele hlídky zadáno, co má kdy ve střetnutí dělat – útočit, bránit se, zkusit nějakou tu fintu. A na druhé straně i vypravěč v roli překážky – ať už ve formě nepřítele, přírodního živlu nebo protivníka ve vyjednávání – volí své kroky pro každou fázi střetnutí. Pro každý typ vaší reakce je použitelná nějaká statistika myšky a nějakou použitelnou statistikou je obdařena i samotná překážka. Každý krok střetnutí je tak samostatným counter testem. Každá strana hází kostkami dle svých statistik a snaží se naházet co nejvíce úspěchů (reprezentováno řečí šestistranných kostech – hodnoty 4,5 nebo 6). Pravidla těchto střetnutí se mohou zdát kostrbatá. Každá myška pro každou zkoušku může navíc přidat pomocnou ruku, a tím i nějakou tu bonusovou kostku a pravidlovou komplikaci navíc. Není to něco, co by přešlo úplně samo do krve a fungovalo perfektně od začátku vaší první hry. Pokud tomu ale investujete ten čas a úsilí, tak objevíte, že systém je vcelku intuitivní a nabízí dost strategických možností, které jsou pevně opřené o pravidla.

Myší hlídka - Obr. 6

Rozhodnutí je  na vás. Pokud chcete jednoduchou a přístupnou hru na hrdiny, zvolte například ten FATE. Nevýhodou je, že dává velkou volnost vypravěči a ten tak do značné míry ovlivní to, jaký zážitek budou hráči mít. A také budete muset popátrat po nějakém vhodném settingu (už se dostávám do té terminologie 😉 ), protože samotný FATE je pouze herní mechanismus bez světa kolem. K dispozici jich je řada, ale chce to hledat a ne všechny jsou na stejné úrovni. Pokud se toho nebojíte a seznamování se se hrou můžete obětovat trochu víc času, Myší hlídka není určitě špatnou volbou, ba naopak.