Monumental ukazuje, co je špatně s Kickstarterem. Místo skvělé figurkovky je to předražený deckbuilding

od 8. 4. 2020Monumental, Recenze

Monumental je desková hra, která je tak trochu deckbuilding, tak trochu area-control a tak trochu civilizační. V žádném případě ale není monumentální, až na velikost a předraženost krabice. Krásně tak ilustruje, co je špatně s velkým množstvím her, které v aktuální době míří na Kickstarter.

Již na Kickstarteru nastavoval Monumental laťku očekávání opravdu velmi vysoko. Spousta figurek, krásné ilustrace, starověké i novodobé divy, do toho monstra, prostě pecka. V reálu se ale podařilo naplnit jen několik bodů. Tak si je pojďme projít postupně.

V samotné krabici se základní hrou naleznete tři patra, přičemž v prvních dvou je spousta figurek. A ty jsou krásné, propracované do detailů a z tvrdého plastu. Ohnutí rovných částí je tak minimální. Kluci z Awaken Realms by si mohli vzít příklad, jejich figurky jsou většinou pozohýbané až hanba. Ale o tom jindy. Zde vše vypadá skvěle. První pozdvihnuté obočí ale přijde po rozestavění plánu a vybalení vašeho národa na počáteční pole.

Váš národ, za který hrajete, přitom čítá poměrně hodně figurek – hrdinu, bojovníky a dva průzkumníky. Vše se ale musí vejít na úvodní dílek, který je prostě malý. Kdepak se asi stala chyba? O to víc zamrzí, když samotné dílky vypadají prostě skvěle. Jejich ilustrace jsou úžasné a přímo dýchají životem. Až tedy na asi dvě konkrétní ilustrace, které mi přijdou jak z jiného světa.

Skvěle ale vypadají i samotné karty, se kterými hrajete. Zde si tvůrci opravdu dali záležet a vše dotváří skvělou atmosféru. Jen se tedy občas budete škrábat na hlavě – bojujete za Římany, stavíte své historické město, okolo vás jsou další národy, budujete starověké divy, aby se najednou objevila Mezinárodní vesmírná stanice?? Ve hře přitom není žádný očividný postup v čase a tak některé věci vypadají divně a vytrženě z kontextu jen aby to vypadalo cool. Že by to byla hra z Kickstarteru?

Zajímavý deckbuilding, nudný area-control

Samotné mechaniky hry jsou ale zábavné, hlavně deckbuildingová část. Prim zde hraje vaše město tvořené maticí 3×3 karet. V každém kole aktivujete jeden řádek a sloupec, který vám dá zobrazené suroviny a výhody. Ty přitom hned musíte využít v daném kole. Akcí je přitom poměrně málo a celá hra je velmi jednoduchá.

Produkci na nákup karet, vědu na nákup vylepšení či hraní karet a armádu na posun po hracím plánu. Vše je přitom krásně jednoduché a funguje to skvěle. Po odehrání použité karty dáte na svůj balíček a město si doplníte. Super přitom je, že nově koupené karty dáváte nahoru dobíracího balíčku, s čímž se dá krásně manipulovat. Některé herní efekty také umožňují karty aktivovat několikrát, zcela zahazovat z balíčku a tím si jej čistit apod.

Zároveň má každý hráč k dispozici pět politik, které může postupně aktivovat. Ty mu získávají další výhody a speciální schopnosti, se kterými se dá dále pracovat. Tato deckbuildingová část přitom patří k absolutně nejlepším částem hry. Tyto momenty mě opravdu bavily a celou hru pozvedly o řád výše. Zbytek je totiž tak nějak podivně splácnutý dohromady. Trochu zklamání ale je, že stavba monumentů je ve finále nuda – utratíte suroviny a dáte kartonový dílek na mapu. Meh.

Už v rámci základu máte několik modulů navíc – hrdiny a monstra. Hrdiny si můžete najímat – jsou to velké krásné figurky, které ale většinou máte na jeden (!!) tah a občas se ani nedostanou na plán. Monstra se sice objeví a mohou zásadně uškodit – zabíjet jednotky či brát suroviny. jejich lov je ale nuda – dojdete, zaplatíte požadované suroviny/karty/figurky a máte hotovo. 1 bod na konci hry. Wow, to teda nebyla moc velká akce…

S figurkami předražené, bez nich nezaujme

A pojďme rovnou k těm figurkám. V rámci armádní akce s nimi můžete posouvat po hracím plánu, vždy přitom musíte přebít či dorovnat svou silou číslo, které je na mapě. Za odměnu dostanete jeden z bonusů na žetonu barbarů a produkční žeton. Stejně funguje boj mezi hráči – stačí dorovnat sílu. Nejsou zde žádné bojové karty, nic.

To je sice fajn, zároveň to ale zanechává pocit A to je jako vše?. Figurky jsou zde řádně nevyužité a tvůrci navíc přidali pravidlo, kdy se nesmíte posunout tak, že na poli, které opouštíte, nebudete mít žádnou sílu. Tedy jednu figurku necháte vždy za sebou a je tak zcela nereálné dojít na konec hracího plánu, řádně zaútočit na soupeře. Z tohoto herního rozhodnutí jsem zcela paf a nechápu ho. Místo velké bojové civilizační deckbuildingové hry je tu skvělý deckbuilding s meh omáčkou. Proč?

Hra navíc nebyla vůbec levná – v základu něco okolo dvou a půl tisíc. To je za základní deckbuilding fakt moc. Jasně, mohli jste si koupit verzi se žetony, pak ta hra ale nebude monumentální už vůbec. Zde bych pak byla schopná osočit tvůrce za klamavou reklamu – proč se to sakra jmenuje Monumental? To, že pokládám kartonové dílky reálných velkých staveb mi přijde jako hodně chabá výmluva.

Tunu plastu korunují špatná pravidla a chybějící karty

A tak Monumental ukazuje, co je špatně s většinou her na Kickstarteru. V honbě za penězi a co největším počtem hráčů honí absurdní množství stretch goalů a plastu. Přitom zcela zbytečně. Mechanicky navíc vůbec neodpovídá tomu, jak se hra prezentuje a značně jí to škodí. Herní doba je přitom okolo hodiny, ve třech a více hráčích do dvou a skončí dříve, než stihnete pořádně něco udělat. Když by byla poloviční, s předělaným area-control systémem, tak bych byla nadšená. Pak by to totiž byl plnohodnotný filler, ne malá hra nafouknutá do absurdních rozměrů.

Aktuálně má tak hra jednu skvělou část, tunu zcela zbytečného, byť pěkného, plastu a nepochopitelně osekaná pravidla. Tvůrci je totiž ve finále značně redukovali (dle jejich slov) a hře to vážně uškodilo. Plno otázek, které vyvstanou už při první hře, zde nevysvětlují, nebo jen zcela povrchně. Zcela také chyby karty s přehledem akcí hráčů. Těch je přitom poměrně dost a je absurdní, že hra vyžaduje, aby si to hráči při vysvětlování zapamatovali. uvnitř jsou stovky karet. To se jako nedostalo na další 4?

Celkově je tak Monumental zklamání. Možná to už trochu bylo vidět na kampani, možná ne, mělo by to být ale varováním pro nás všechny. Za 2,5 tisíce je to totiž setsakramentsky drahý filler. Pro nás všechny může být potěšením, že v běžném prodeji hra nebude. Možná tvůrci věděli, proč ji dělají Kickstarter Exclusive.

O jaké hře je řeč?

  • Monumental

2 komentáře

  1. Martin Janáč

    Do Awaken realms bych se co se týče figurek moc nestrefoval. Pravděpodobně je zde narážka na LoH,ale od této hry udělali kupu práce a jak Nemesis, tak Tainted grail už mají figurky o dost jinde a na dobré úrovni….

Vložit komentář

Sdílet na Pinterestu